4.-6. klasse

Udfordringerne på mellemtrinnet skabes i fællesskabets rammer, fordi fællesskabet og oplevelser i fællesskabet vægtes meget højt.

Elever, forældre og lærere skal skabe og støtte fællesskaber, som giver mulighed for aktiv deltagelse for alle elever.
    Der skal ske en demokratisk dannelse til livet, hvor eleverne lærer:

• At have forståelse for andre.
    • At respektere andre for det de er og det de kan.
    • At indgå i en ligeværdig dialog, hvor alle tør ytre sig og mødes med respekt og lydhørhed.

Lærerne på mellemtrinnet tilbyder udfordrende rammer:

• Som giver eleven lyst til at lære mere og tillid til egne muligheder.
    • Som giver eleverne oplevelsen af at lære noget, der er brugbart for dem som mennesker og en nødvendighed for at leve og fungere i et moderne samfund.

Din rolle som forælder til et barn på mellemtrinnet

I 4.-6. klasse handler din rolle som forælder om at fastholde dit barns fokus på skolen. Mange elever i indskolingen er ivrige efter at lære at læse og øve sig på de forskellige fag. På mellemtrinnet kan koncentration og fordybelse omkring det faglige til tider være vanskeligt, fordi kammerater og fritidsaktiviteter fylder mere og mere. Forsøg at finde en balance, hvor du er opmærksom og stiller krav til dit barn i forhold til barnets skolegang, samtidig med at du ikke hjælper for meget. Det er lærerigt og udviklende for dit barn at møde både faglige og sociale udfordringer i skolen, som kræver en ekstra indsats.

Sidst opdateret: 1. oktober 2023